خو

روز جهانی زمین پاک
22 آوریل 2022، روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم

روز جهانی زمین و نقش انسان در حفاظت از محیط زیست


جنبش مدرن زیست محیطی در سال 1970 متولد شد و از آن سال به بعد، هر سال در 22 آوریل، سالگرد این رویداد به عنوان روز زمین برگزار می شود.



تاریخچه روز زمین



در دهه هایی قبل از برگزاری اولین روز زمین، آمریکایی ها مقادیر زیادی از گازهای سربی را از طریق اتومبیل های بزرگ و ناکارآمد مصرف می کردند. صنایع بدون ترس از قانون یا مطبوعات، گازهای سربی و آلودگی ها را وارد محیط زیست می کردند و آلودگی هوا به عنوان بوی رفاه و پیشرفت پذیرفته شده بود. تا این مرحله، جریان اصلی آمریکا تا حد زیادی از نگرانی‌های زیست‌محیطی و اینکه چگونه یک محیط آلوده سلامت انسان را تهدید می‌کند، غافل بود.



تا اینکه در سال 1962 با انتشار کتاب پر فروش بهار خاموش نوشته ریچل کارسون در نیویورک تایمز فضا برای تغییر آماده شد. این کتاب با فروش بیش از 500 هزار نسخه در 24 کشور نقطه عطفی برای توجه به مسائل زیست محیطی بود زیرا آگاهی و نگرانی را نسبت به موجودات زنده، محیط زیست و پیوند ناگسستنی بین آلودگی و سلامت عمومی افزایش می داد.

به همین دلیل در سال 1970 برای اولین بار روزی به نام زمین نامگذاری شد تا صدایی برای آگاهی از شرایط محیط زیست فراهم کند و نگرانی های زیست محیطی را مورد توجه  قرار دهد.


ایده اولین روز زمین


سناتور گیلورد نلسون، سناتور جوان از ایالت ویسکانسین، مدت‌ها نگران وخامت شرایط محیط زیست در ایالات متحده بود. او و بسیاری از مردم در ژانویه 1969، شاهد ویرانی های ناشی از نشت نفت در سانتا باربارا، کالیفرنیا بودند.

سناتور نلسون با الهام از جنبش دانشجویی ضد جنگ، می خواست از انرژی اعتراضات ضد جنگ دانشجویی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد آلودگی هوا و آب استفاده کند. به این ترتیب او یک تظاهرات ملی برای افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی ترتیب داد. تجمعات در سراسر کشور برگزار شد و باعث شد تا پایان سال، دولت ایالات متحده آژانس حفاظت از محیط زیست را راه اندازی کند.


امروزه، روز زمین...


امروزه روز زمین به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین مراسم ها در دنیا شناخته می شود که هر ساله بیش از یک میلیارد نفر آن را به عنوان روز اقدام برای تغییر رفتار انسانی و ایجاد تغییرات در سیاست های جهانی، ملی و محلی می شناسند.

در حال حاضر مبارزه برای یک محیط زیست سالم ادامه دارد و ضرورت آن بسیار بیشتر از قبل شده است چون ویرانی های ناشی از تغییرات آب و هوایی هر روز بیشتر و بیشتر آشکار می شوند.

EARTHDAY.ORG با بهره مندی از برخی آموخته ها، نتایج و میراث اولین روز زمین، یک حرکت هماهنگ، منسجم و متنوع ایجاد می کند، حرکتی برای توانمندسازی افراد با اطلاعات، ابزارها، پیام ها و انجمن های موردنیاز برای تاثیرگذاری و ایجاد تغییر، یعنی همان چیزی که هدف اصلی این روز است.

آسیب های زیست محیطی

اکنون همه با هم!

اکنون زمان تغییر همه چیز است، فضای کسب و کار، فضای سیاسی و نحوه اقدام و رفتار ما درباره شرایط اقلیمی.

اکنون زمان شجاعتی پیوسته برای حفاظت از سلامتی، خانواده و معیشت خود است....همه ما باید باهم روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم.

اکنون زمان آن است که همه ما در حفاظت از زمین مشارکت کنیم، اقدام کنیم، نوآوری داشته باشیم و توصیه ها را اجرا کنیم. همه در این امر دخیل هستیم. کسب و کارها، حکومت ها و شهروندان، همه حساب می شوند و موثر هستند. این یک مشارکت برای زمین است.

و اگرچه هنوز زمان برای حل بحران آب و هوا، زمان برای انتخاب یک آینده پایدار و زمان برای احیای طبیعت و ساختن یک سیاره سالم برای فرزندانمان و فرزندانشان وجود دارد، اما متاسفانه زمان کمی است.

موضوع روز زمین 2022 سرمایه گذاری روی سیاره ما است. ما چه خواهیم کرد؟ در ادامه اطلاعاتی را درباره رویدادها، فعالیت‌های روز زمین، اقدامات زیست محیطی و کارهایی که افراد و سازمان‌ها می‌توانند برای ایجاد تغییرات انجام دهند، بیان می کنیم.

برای روز زمین، ما باهم،برای همه، همه چیز و هر روز...


وظایف ما در حمایت از محیط زیست

سبک زندگی پایدار


روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم

و آینده ای راحت و عادلانه بسازیم

اگر کسب و کارها از هم اکنون اقدام نکنند و در رویکرد خود نسبت به محیط زیست تغییری ایجاد نکنند، تغییرات آب و هوایی به شکل عمیق تری به اقتصاد آسیب می رساند ،کمبود و قحطی افزایش می یابد، سود و چشم انداز شغل ها محدود می شود و درنهایت می توان گفت این تغییرات آب و هوایی بر همه جنبه های زندگی ما تاثیر می گذارد.

با این حال ما از قبل می دانیم که نوآوری بخش خصوصی (با حمایت عمومی)، تغییرات موردنیاز ما را سریعتر فراهم می کند. مطالعات ارتباط مستقیمی را بین شیوه های تجاری پایدار، قیمت سهام و عملکرد تجاری نشان می دهد. شرکت هایی که استانداردهای مدیریت اجتماعی محیطی را رعایت می کنند، سودآوری بیشتر، شرایط مالی بهتر، کارکنان شادتر و سهام انعطاف پذیرتری دارند.

شرکت‌های هوشمند دریافته‌اند که دیگر انتخابی بین سبز شدن و افزایش سود بلندمدت نیست (و اگر به دنبال سود و پیشرفت در دراز مدت هستند باید روش های خود را در جهت حفظ محیط زیست تغییر دهند) چون پایداری راهی به سوی رفاه است. بنابراین، هم به دلایل بشردوستانه و هم به دلایل تجاری، ضروری است که شرکت‌ها در هر اندازه که می توانند دست به اقدام بزنند و از مزایای اقتصاد سبز استقبال کنند.

به رهبران کسب و کارها بگویید که یا با آینده ای پایدار کنار بیایند یا از سر راه  کنار بروند.


روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم

و شهرها، کشورها و اقتصاد سالم بسازیم

وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می شود پای پول به میان می آید. دولت ها از طریق مقررات و قوانین، مشوق ها و مشارکت های دولتی و خصوصی کلید تحول و اقتصاد سبز را در دست دارند.

همانند انقلاب های صنعتی و اطلاعاتی دولت مردان باید شهروندان، کسب و کارها و موسسات خود را برای آینده ای پایدار تشویق کنند. درنهایت دولت ها باید شیوه های کسب و کار سبز را نه تنها به عنوان گزینه ای اخلاقی بلکه به عنوان گزینه ای سودآور حمایت کنند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، مشاغل انرژی پاک درآمدی 25% بالاتر از میانگین دستمزد ملی دارند و سه به یک از مشاغل استخراج یا تولید سوخت فسیلی پیشی می‌گیرند.

با این حال ما همچنان تکنولوژی هایی را که به آینده ما آسیب می رسانند تشویق می کنیم! در سطح جهان صنعت سوخت های فسیلی از یارانه های 11 میلیون دلاری در هر دقیقه و 5.9 تریلیون دلار در سال بهره می برند! (و این مقدار افزایش می یابد)

تاثیرات ناشی از تغییر سیاست ها و مشارکت هایی را تصور کنید که اقتصاد تجدید پذیر را می سازند. پس از دولت مردان خود بخواهید از همین امروز انقلاب پایداری را راه اندازی کنند.

روش های حفاظت از محیط زیست


روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم

این تنها خانه ای است که داریم،  هنوز زمان وجود دارد اما ما به مشارکت همه نیاز داریم

هر لحظه یک فرصتی برای سازماندهی است، هر فردی می تواند فعال باشد و هر دقیقه فرصتی برای تغییر جهان است.

هر کدام از ما این قدرت ساده اما موثر را داریم که صدای خود را از طریق انتخاب ها، اقدامات اجتماعی و تعاملات شخصی‌مان به گوش دیگران برسانیم. کاری که هریک از ما انجام می دهیم و چگونگی انجام کارهایمان تاثیر عظیمی بر اکوسیستم و عملکرد دولت ها دارد.

ما این قدرت را داریم از کسب و کارهایی که سرمایه گذاری های آنها با محیط زیست سازگار است و برای حفاظت از محیط زیست اقداماتی انجام می دهند، حمایت کنیم و با کسب و کارهایی که به محیط زیست آسیب می رسانند مبارزه کنیم.

رای هایی که می دهیم و خریدی که می کنیم می توانند یکی از ابزارهای ما در حمایت از محیط زیست باشند.

برای امروز و برای آینده مان بیایید روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم.و سبک زندگی پایدار را برای داشتن آینده ای پایدار در پیش بگیریم.



منبع :

www.earthday.org









 

روز جهانی زمین پاک
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

روز جهانی سلامت، سیاره ما سلامت ما
7 آوریل 2022 سیاره ما، سلامت ما