خو

روز جهانی کتاب و حق مولف
23 آوریل 2022،READ...you never feel alone

روز جهانی کتاب و حق مولف (کپی رایت)


برای ترویج عادت کتاب خوانی و آگاه کردن مردم از اهمیت کتاب، هر ساله روز جهانی کتاب برگزار می شود.

روز جهانی کتاب و حق مولف جشنی برای ترویج لذت بردن از کتاب و مطالعه است. هر سال در 23 آوریل برای شناسایی قلمرو کتاب جشن هایی در سرتاسر جهان برگزار می شود، پیوندی بین گذشته و آینده، پلی بین نسل ها و فرهنگ ها.

به همین مناسبت یونسکو و سازمان های بین المللی به نمایندگی از سه بخش عمده صنعت کتاب (ناشران، کتاب فروشی ها و کتابخانه ها) پایتخت جهانی کتاب را برای یک سال انتخاب می کنند تا در آنجا با ابتکارات خود انگیزه جشن های این روز را حفظ کنند.

23 آوریل یک تاریخ نمادین در ادبیات جهان است. در این تاریخ چندین نویسنده برجسته ویلیام شکسپیر، میگل د سروانتس و اینکا گارسیلاسو د لا وگا درگذشته اند. سال 1995 کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس برگزار شد و این تاریخ را انتخاب کرد تا در این تاریخ از کتاب ها و نویسندگان قدردانی شود و همه افراد برای دسترسی داشتن به کتاب و مطالعه تشویق شوند.

یونسکو با حمایت از کتاب و حق مولف از خلاقیت، تنوع و دسترسی برابر به دانش، با کار همه جانبه از شبکه شهرهای خلاق ادبیات تا ترویج سواد و سوادآموزی و یادگیری سیار و پیشبرد دسترسی آزاد به دانش علمی و منابع آموزشی دفاع می کند.

با مشارکت و فعالیت همه ذینفعان: ناشران، معلمان، کتابداران، موسسات دولتی و خصوصی، سازمان های غیردولتی بشردوستانه (NGOs)، رسانه های جمعی و همه کسانی که انگیزه همکاری در این جشن جهانی کتاب را دارند، این روز بستری برای گردهمایی میلیون ها نفر در سراسر جهان شده است.

در روز جهانی کتاب افراد می توانند در خانه بمانند و یک کتاب خوب بخوانند. امروزه می توانیم با استفاده از کتاب های الکترونیکی اطلاعات زیادی درباره موضوعات گوناگون به دست آوریم. در برخی از کشورها روز جهانی کتاب به صورت یک فستیوال خیابانی برگزار می شود و دانش آموزان در خیابان مشغول خواندن کتاب می شوند. هم چنین در این روز می توانیم یک کتاب خوب به دوستان یا خانواده خود هدیه دهیم.
روز جهانی کتاب

در ماه آوریل و در تمام طول سال بسیار مهم است که زمانی را برای مطالعه خود یا مطالعه همراه با کودکانمان اختصاص دهید.

این روز زمانی است که اهمیت خواندن را جشن بگیریم، فرزندانمان را کتابخوان پرورش دهیم و عشق همیشگی به ادبیات و ادغام آن با دنیای کار را ترویج کنیم.  

از طریق مطالعه و بزرگداشت روز جهانی کتاب صرف نظر از دوری و مسافت می توانیم پذیرای یکدیگر باشیم و به لطف تخیل سفر کنیم.

در آماده سازی برای روز جهانی کتاب یونسکو ما را تشویق می کند تا خودمان را برای کشف موضوعات جدید، قالب ها یا ژانرهای متفاوت و غیرمعمول، به چالش بکشیم.

در این روز نباید از اهمیت طراحی جلد کتاب ها غافل شویم که تاثیر زیادی بر خرید کردن افراد و قضاوت آن ها دارند.

اما در رابطه با حق مولف یا کپی رایت، یک مفهوم قانونی است که توسط اکثر دولت ها وضع شده و به خالق یک اثر اورجینال حق انحصاری آن را معمولا برای مدت محدودی می دهد. هم چنین به دارنده کپی رایت این حق را می دهد تا اعتبار اثر و سایر حقوق مرتبط با آن را داشته باشد و درواقع مالک معنوی اثر باشد.


در روز بزرگداشت کتاب چه کارهایی انجام دهیم؟


می توانیم خواندن یک کتاب خوب را شروع کنیم،

به دوستان و خانواده خود کتاب هدیه دهیم،

از کتاب فروشی های مستقل خرید کنیم،

کتاب هایی را که قبلا خوانده ایم به کتابخانه های عمومی محل خود اهدا کنیم

و یا به خیریه ها و انجمن هایی که کتاب ها را به دست افراد نیازمند میرسانند کمک کنیم.


عادت به خواند کتاب بهترین عادتی است که انسان می تواند در زندگی داشته باشد.

روز جهانی کتاب مبارک!




منبع:

https://en.unesco.org/

روز جهانی کتاب و حق مولف
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

روز جهانی زمین پاک
22 آوریل 2022، روی سیاره خود سرمایه گذاری کنیم