خو

تصمیم گیری گروهی
       
      وقتی صحبت از تصمیم گیری می شود آیا دو سر بهتر از یک سر کار می کند؟

      پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد.  تصمیم گیری گروهی از مزایای استفاده از تجربیات و دیدگاه های تعداد بیشتری ازافراد برخوردار است.  از این رو،  پتانسیل خلاقیت بیشتری می شود  و این در نهایت منجر به تصمیم گیری موثرتری می شود.  
      در واقع، گروه‌ها ممکن است گاهی به نتایجی فراتر از آنچه می‌توانستند به‌عنوان فردی انجام دهند، دست یابند.  گروهی کار کردن همچنین برای اعضای تیم لذت بخش تر است.  
      در نهایت هم زمانی که یک تصمیم توسط گروه گرفته می شود اجرای آن آسان تر خواهد بود زیرا تمام اعضای گروه برای آن سرمایه گذاری می کنند. اگر گروه متنوع باشد، ممکن است تصمیمات بهتری گرفته شود زیرا اعضای گروه ممکن است بر اساس پیشینه تجربیات خود ایده های متفاوتی داشته باشند.
      اما در حالی که  گروه ها پتانسیل رسیدن به یک تصمیم موثر را دارند، اغلب از ضررهای فرآیندی نیز رنج می برند.  
      به عنوان مثال در گروه ممکن است مشکل هماهنگ شدن باشد. هرکسی که با تیمی از افراد در یک پروژه کار کرده است می‌تواند دشواری هماهنگ کردن کار اعضا یا حتی هماهنگ کردن حضور همه در یک جلسه تیم را تایید کند. علاوه بر این، گروه‌ها می‌توانند از بی‌اعتنایی برخی افراد یا تمایل شان به تلاش کمتر در حین کار رنج ببرند. برای بعضی های دیگر نیز انتقاد کردن از همگروهی های شان کار دشواری است.  در نهایت، تصمیم گیری گروهی در مقایسه با تصمیم گیری فردی زمان بیشتری می برد.

       با همه این ها نتیجه میگیریم که تصمیم گیری فردی یا گروهی هرکدام به شرایط خاص بستگی دارند.  به عنوان مثال اگر شرایط اضطراری وجود داشته باشد و نیاز به تصمیم گیری سریع باشد، ممکن است تصمیم گیری فردی ترجیح داده شود.  یا اگر یک نفر تمام اطلاعات و مهارت های لازم برای تصمیم گیری را نداشته باشد و فوریت زمانی کمتر باشد، تصمیم گیری  توسط یک گروه می تواند موثرتر باشد.






      سه روش از بهترین روش های تصمیم گیری گروهی در کسب و کارها:

      1-طوفان فکری

      جلسه طوفان فکری نوعی تصمیم گیری گروهی است که زمانی که نیاز به مطرح کردن ایده ها و راه حل های بالقوه داریم می تواند واقعاً مؤثر باشد. این یک ساختار آزادانه به بحث ارائه می دهد و به کل تیم فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود در مورد نحوه برخورد با یک موقعیت خاص می دهد. هدف اصلی طوفان فکری ارائه هر چه بیشتر پیشنهادات و سپس رمزگشایی این است که کدام ایده ممکن است بهترین رویکرد باشد. این جلسات کمی بیشتر در جهت تولید ایده هستند تا تصمیم نهایی، اما اغلب، یک ایده از ایده های دیگر متمایز است و می تواند به عنوان موثرترین راه حل انتخاب شود.

      2- روش دلفی

      این فرآیند تصمیم گیری گروهی، تمام ایده های تولید شده توسط تیم ما را می گیرد و آنها را برای رهبر گروه جمع آوری می کند تا به لیست کوچکتری از رویکردهای ممکن تقسیم شود. سپس آن گزینه های کمتر برای بحث بیشتر و بررسی جمعی به گروه بازگردانده می شود. اساساً، تا زمانی که تصمیم اکثریت گرفته شود، انتخاب ها فشرده می شوند. ایده این است که وقتی گزینه های کمتری وجود دارد، تصمیم با سهولت بیشتری و با توافق جمعی از طرف اعضای تیم گرفته می شود.

      3- امتیازدهی وزنی

      امتیازدهی وزنی برای استفاده در شرایطی ایده آل است که تیم ما ایده های زیادی برای راه حل های ممکن دارد اما لزوماً پیامدهای هرتصمیم را به طور کامل در نظر نگرفته است. تکنیک امتیاز دهی وزنی بر این ایده استوار است که ایده ها یا رویکردهای خاص ممکن است ریسک بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند و بنابراین باید پیامدهای آنها در نظر گرفته شود. هر مورد بر اساس معیارهایی مانند ارزش تجاری، هزینه ها، ریسک ها و پذیرش ارزیابی می شود. به هر یک از این معیارها بر اساس وزن (تاثیر) آنها امتیازی تعلق می گیرد. ما به دنبال رویکردی هستیم که در ارزش کسب و کار، امتیاز بالا  و امتیاز پایین در هزینه و ریسک کسب کند. پس از سنجیدن هر ایده، می توانیم نمرات را جمع آوری کنیم تا یک تصمیم تیمی آگاهانه بگیریم.




      منبع: fellow.app


      تصمیم گیری گروهی
      TimeYab ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      این پست را به اشتراک بگذارید
      تگ ها
      ورود to leave a comment

      خو

      9 رویکرد برای ایجاد انگیزه در کارکنان