خو

چرا فرهنگ سازمانی مهم است و چگونه یک فرهنگ سازمانی مناسب ایجاد کنیم؟

چرا ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب مهم است و چگونه فرهنگ سازمانی مدنظر خود را ایجاد کنیم؟

اگر ما مدیر یک پروژه یا کسب و کار باشیم قطعا به این فکر می کنیم که چطور می توانیم پروژه یا کسب و کار خود را ارتقا دهیم؟

با توجه به سرعت تغییرات، باید بتوانیم اصول و قوانین خود را با تغییرات بازار مطابقت دهیم، و از آنجایی که فرهنگ هر سازمانی به طور مستقیم بر کارمندان شرکت تاثیر می گذارد و کارمندان می توانند باعث موفقیت کسب و کار شوند، لازم است ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم را در اولویت شرکت یا کسب و کار خود قرار دهیم.

یک فرهنگ سازمانی مناسب، اهمیت تفاوت در باورها، ارزش ها و سبک های کاری به اشتراک گذاشته شده که اهداف یک شرکت را مشخص می کنند، شناسایی و تصدیق می کند.

وقتی یک شرکت به فرهنگ کاری خود اهمیت می دهد، سه اتفاق می افتد:

1.کارمندان یاد می گیرند که مهارت های حل مسئله را در خود توسعه دهند.

2. برای نشان دادن ازش های سازمان احساس قدردانی می کنند.

3. ترغیب می شوند تا مهارت های همکاری را در خود تقویت کنند.

از همه مهم تر، یک فرهنگ سازمانی سالم، منجر به رفاه، بهره وری، شادی و نتایج بهتری برای سازمان می شود.


در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم: داشتن یک فرهنگ سازمانی مناسب و قوی مهم است اما شرکت ها چگونه می توانند فرهنگ مناسبی ایجاد کنند؟


چرا توجه به فرهنگ سازمانی برای موفقیت یک کسب و کار مهم است؟


فرهنگ سازمانی، نیروی محرکه هر کسب و کاری است. فرهنگی که به طور پیوسته به دنبال بهبود و تکامل است، به طور قابل توجهی بر موفقیت یک سازمان یا کسب و کار تاثیر می گذارد.

در اینجا 4 تاثیر فرهنگ سازمانی مناسب بر موفقیت کلی یک کسب و کار را بررسی می کنیم:


1. افزایش مشارکت کارکنان

میزان مشارکت کارکنان درواقع نشان دهنده دید کارکنان به ماهیت شغل خود، میزان انگیزه آن ها نسبت به  کار و اینکه چقدر نسبت به خود شغل و محیط کار خود احساس نزدیکی می کنند، است.

در شرکت هایی که احساس می کنند فرهنگشان سالم است، نسبت به سازمان هایی که فرهنگ سازمانی ضعیفی دارند، رتبه بندی مشارکت کارکنان بالاتر است. با مشارکت بیشتر کارکنان، رضایت شغلی به وجود می آید، که کاتالیزور محرکی برای عملکرد موفق کسب و کار است.

فرهنگ یک سازمان همچنین احساس تعلق خاطر کارکنان را بیشتر می کند و بیش از فضای کار فیزیکی یا حتی فناوری هایی که استفاده می کنند، بر تجربه آن ها تاثیر می گذارد.

زیرا در نهایت، این انگیزه درونی است که کارمند را به درگیر شدن عمیق با کارش سوق می دهد.

در نهایت این انگیزه درونی باعث می شود تا کارمندان نه بخاطر ترس از اخراج شدن، بلکه بخاطر اهمیتی که به کارشان می دهند عملکرد بهتری داشته باشند.

بنابراین، یک فرهنگ سازمانی موفق، کارکنان را تشویق می کند تا ارتباطی قوی با همکاران، سازمان و وظایف خود ایجاد کنند. همچنین باعث بهبود تجربه کاری و افزایش مشارکت آن ها می شود.

اهمیت فرهنگ سازمانی در موفقیت کسب و کارها

2. برند تجاری ما را می سازد

چه به این موضوع فکر کنیم یا نه، شرکت ما یک برند تجاری دارد. کسانی که برای فرصت های شغلی به شرکت ما درخواست می دهند و آن هایی که استخدام، اخراج یا بازنشسته می شوند همه معتقدند که چگونگی فرایندهای استخدامی یک شرکت منعکس کننده "روش انجام کارها" در آن شرکت است.
به عبارت دیگر، فرهنگ سازمان چیزی نیست که بتوانیم آن را از مردم پنهان کنیم.
 بسیاری از متقاضیان کار در شرکت ما با توجه به تعاملاتمان دید خاصی نسبت به شرکت پیدا می کنند و براساس آن تصمیم می گیرند.
شرکت هایی که برای متقاضیان یک تجربه مثبت رقم می زنند به نفع برند تجاری خود عمل می کنند. درواقع فرآیند استخدامی که منطقی تلقی می شود می تواند به سازمان ها کمک کند تا کیفیت استخدام خود را تا 70 درصد افزایش دهند.


3. کمک می کند تا بتوانیم بهترین افراد خود را حفظ کنیم

بدیهی است کارمندانی که در محیط کار خود احساس تعلق بیشتری داشته باشند، برای شغل خود ارزش بیشتری نیز قائل اند و درنتجیه در شغل خود باقی می مانند.در دنیایی که روز به روز دیجیتالی تر می شود، احساس تعلق چیزی است که اکثر متقاضیان در یک شرکت به دنبال آن هستند.
سازمانی که به دنبال ایجاد یک فرهنگ سازمانی بهتر است باید سعی کند تا فرهنگی در سازمان خود ایجاد کند که تنوع، برابری و احساس تعلق را ارتقا می دهد.
در حال حاضر احساس ناسازگاری یکی از دلایل اصلی افراد برای ترک شغل خود است.




4. بهره وری کلی را افزایش می دهد

کارکنان راضی بهره وری بیشتری دارند، با مسئولیت بیشتری کار می کنند و به خروجی هایی که مشارکت آن ها برای شرکت ایجاد می کند، اهمیت می دهند.

در حالی که فرهنگ سازمانی یک مقیاس خطی نیست و در طول زمان تغییر می کند، کارهایی وجود دارند که تیم رهبری برای هدایت فرهنگ سازمانی در جهت اهداف شرکت، باید انجام دهند.
انجام این کار بسیار مهم است زیرا اگر فرهنگ سازمانی یک شرکت با اهداف آن همخوانی نداشته باشد، فرهنگ یک شرکت می تواند مبهم و بدون صداقت به نظر برسد،کارمندان را از خود دور کند و مانع عملکرد بهتر کارمندان شود.




6 نکته برای ایجاد فرهنگ سازمانی سالم




1. استخدام درست

پیشنهاد منحصر به فرد فروش محصولات یا خدمات، ما را در یک بازار پر رقابت متمایز می کند. اما سطح کیفیت و مشارکت کارکنان ما کمک می کند تا خاص تر دیده شویم.
ساختار شرکتی که که به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی خود ارائه می دهیم، منعکس کننده این تمایز است و برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم باید افراد مناسبی نیز در سازمان خود استخدام کنیم. 
متخصصان منابع انسانی موافقند که داشتن فرهنگ سازمانی قوی، یکی از بهترین راه ها برای جذب کارکنان بالقوه است. و اولین باری که کارمندان این فرهنگ سازمانی را تجربه می کنند، در طول فرآیند استخدام است.


 به عنوان مثال، جنبه هایی مانند هوش هیجانی باید در استخدام افراد مهم باشند، یا مثلا مهارت ها باید در طول فرآیند انتخاب در نظر گرفته شوند.





2. ایجاد یک برند کارفرمایی قوی

استخدام افراد مناسب به طور کلی به معنای انتخاب درست از میان تعداد زیادی رزومه است اما "روش" استخدام افراد نیز بر استخدام افراد مناسب تاثیرگذار است.
جدا از حقوق و مزایای پیشنهادی مواردی مانند فرایندهای استخدام، سرعت تصمیم گیری، برقراری ارتباط به صورت شفاف و... نیز مشخص می کنند این جایگاه شغلی چقدر جذاب به نظر می رسد.


فرآیند استخدام منعکس کننده "روش کار" در یک شرکت است
.  و یک شرکت به طور پیش فرض برند کارفرمای خود را منعکس می کند و این به عهده رهبر سازمان است تا آن را به درستی شکل دهد.
برای این کار بهتر است فرآیندهای استخدام خود را آزمایش کنیم، راه های خلاقانه برای انتخاب افراد معرفی کنیم، با کاندیداهای مناسب شغل، محترمانه تعامل کنیم و خط ارتباطی را شفاف و سریع نگه داریم.

فرایند استخدامی شرکت ها

3. افراد خوب شرکت را حفظ کنیم

حفظ افراد خوب به اندازه استخدام افراد مناسب مهم است. تیم هایی که می سازیم بر روی خروجی ها و نتایج مدنظر ما کار می کنند.
مقدار زمان، منابع  و پولی را که صرف استخدام و آموزش یک کارمند جدید می شود، در نظر بگیریم.

باقی نماندن کارمندان قدیمی و نرخ جابجایی بالای کارمندان، به معنای صرف هزینه زیاد از حد برای آموزش کارکنان جدید است.

دانستن و مدیریت نرخ جابجایی کارکنان شرکت، برای درک چالش هایی که به عنوان یک استخدام کننده با آن رو به رو هستیم، ضروری است. بینش هایی که از تجزیه و تحلیل آن به دست می آوریم می تواند به ما کمک کند تا رفتارهایی اعمال کنیم که به نفع حفظ کارمندان هستند.

برای مثال، سیاست های منابع انسانی می تواند شامل بودجه هایی برای بالا بردن مشارکت کارکنان باشند، و می توان یک نظر سنجی انجام داد تا مشکلاتی که کارکنان با آن ها رو به رو هستند را درک کرده و در راستای ایجاد یک فرهنگ سازمانی که شامل قبول کردن تنوع کارمندان نیز می شود، عمل کرد.




4. سبک رهبری خود را درنظر بگیریم

رهبری خوب در راس مهارت هرمی است که هسته چشم انداز یک شرکت را تشکیل می دهد. اگر چه رهبری یک عمر یادگیری و تجربه است اما کسانی که علاقمند باشند می توانند مهارت های رهبری را یاد بگیرند.
در سال 2018، یک مطالعه سه ساله توسط Harvard Business Review نشان داد که سبک رهبری یک مدیرعامل شرکت روی 30 درصد نهایی سود شرکت تاثیر می گذارد.
هم چنین نحوه عملکرد رهبری به طور مستقیم بر احساس تعلق و انگیزه افراد تاثیرگذار است.

چند تاثیر مثبت سبک رهبری خوب روی شرکت :

ـ مشارکت و حفظ کارکنان را افزایش می دهد

ـ ارتباطات، همکاری و کار تیمی را بهبود می بخشد

ـ اثربخشی شخصی و تیمی را افزایش می دهد

ـ فرد را به عنوان یک رهبر استراتژیک و یک دارایی برای سازمان قرار می دهد.

ـ الگویی برای رهبران دیگر می شود

هیچ سبک رهبری "درستی" وجود ندارد زیرا هر شرکت دارای یک اکوسیستم منحصر به فرد است. اما هدف نهایی همه سبک های رهبری این موارد هستند : تشویق به مشارکت، قدردانی از خلاقیت و ایجاد انگیزه در افراد برای دستیابی به بهره وری بهتر.


5. شفافیت داشته باشیم

مهم نیست که که اندازه شرکت شما چقدر است، شفافیت برای یک فرهنگ سازمانی سالم ضروری است. 
انسان ها تلاش می کنند در چیزهایی که به آن ها اهمیت می دهند، عالی عمل کنند. کارکنانی که از ارزش ها، اهداف یا چشم انداز سازمان خود آگاه نیستند، با اهداف جمعی آن شرکت ارتباطی ندارند و مانع بهره وری و انگیزه می شوند.

هنگامی که رهبران شرکت شفافیت نشان می دهند، احساس برابری را در کار گسترش می دهند چون این کار به کارکنان کمک می کند احساس کنند بخشی از یک فضای کاری منصفانه هستند و نه تنها مهارت های حل مسئله را در تیم ها تقویت می کند بلکه باعث به تشویق کارکنان به همکاری موثرتر نیز می شود.
 
اولین قدم برای ایجاد فرهنگ سازمانی شفاف، داشتن یک استراتژی ارتباطی میان همکاران است. 

باید یک برنامه برای تماس روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی فصلی داشته باشیم که دستور کارهای از پیش تعریف شده را تعیین می کنند. در حالی که مهم است که برای نوشتن این برنامه ها از قبل کمی فکر کنیم و از قبل برای آن برنامه ریزی کنیم، همیشه فضایی را برای تغییرات غیرمنتظره که در شرکت پیش می آیند در نظر بگیریم.


6. عادات سالم ایجاد کنیم

در حالی که گفتن داشتن عادات "درست" آسان تر از عملی کردن آن است، خبر خوب این است که هیچ زمانی برای ایجاد عادت ها بهتر از زمان بعد از تغییرات اساسی نیست. بعد از همه گیری کرونا، چیزهای زیادی تغییر کرده است و همچنان در حال تغییر است.
شرکت ما باید از این زمان برای ایجاد عادات خاصی در محل کار استفاده کند که می دانیم قبلا خیلی خوب کار نمی کردند.

برای ترویج عادت های سالم در فضای کاری خود، با عادات های کوچک شروع کنیم.

به همان اندازه که جاه طلب بودن مهم است، شروع قدم های کوچک هم مهم است.




منبع:

https://fireflies.ai/




















چرا فرهنگ سازمانی مهم است و چگونه یک فرهنگ سازمانی مناسب ایجاد کنیم؟
TimeYab ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

استراتژی منابع انسانی (HR): چرا به آن نیاز داریم و چگونه می توانیم آن را ایجاد کنیم؟