خو

9 رویکرد برای ایجاد انگیزه در کارکنان

روش های بهبود انگیزه کارکنان در محل کار


اگر که ما مدیر یا لیدر یک تیم در شرکت باشیم، یکی از مسئولیت های اصلی ما انگیزه دادن به کارکنان است. اجرا و توسعه ی استراتژی های موثر برای ایجاد این انگیزه در کارکنان، می تواند تاثیر مثبتی بر روحیه و بهره وری کلی در شرکت داشته باشد و باعث بهبود عملکرد کارکنان شود.

در این مقاله به این قضیه می پردازیم که چرا باید انگیزه کارکنان را حفظ کرد و  9 تکنیک برای  افزایش آن ارائه می دهیم.


1- اهداف قابل دستیابی تعیین کنیم

ایجاد اهداف SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، مرتبط و محدود به زمان) برای کارکنان یک تکنیک انگیزشی عالی است. این نوع از اهداف تمام معیارهای مورد نیاز برای یک موفقیت قابل دستیابی را مشخص می کنند و به کارمندان دلیلی خاص برای تلاش می دهند.

هنگام ایجاد این اهداف که مبتنی بر تیم هستند، نقش هر کارمند را مشخص کنبم تا بدانند چگونه و در چه چیزی می توانند مشارکت داشته باشند.


2- برای دستاوردهایشان آن ها را  تحسین کنیم

زمانی که کارمندان کار بزرگی را در پروژه ایی انجام داده اند یا یک تکلیف را زودتر از موعد تحویل داده اند، میتوانیم با تمجید مثبت روحیه کلی را تقویت کنیم.

وقت گذاشتن برای ستایش یا قدردانی افراد به آنها این امکان را می دهد که بدانند برای شرکت ارزشمند هستند. همچنین این حس را انتقال می کند که کاری که انجام می دهند موفقیت آمیز و مفید است.


3- به کارمندان پاداش بدهیم

یکی دیگر از استراتژی های مفید برای بهبود انگیزه این است که به طور مستقیم به اعضای تیم به دلیل دستاوردهایشان پاداش دهیم. وعده یک پاداش خوب نه تنها کارکنان را تشویق می کند که بهترین کار خود را ارائه دهند، بلکه به آن ها دلیلی برای تلاش می دهد. افزایش حقوق برای بسیاری انگیزه بزرگی است، اما کارمندان از مشوق های دیگری مثل مرخصی، جوایز و کارت های هدیه هم قدردانی می کنند.


4- از تعادل کار و زندگی سالم اطمینان حاصل کنیم

حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی کمک می کند تا در نقش خود احساس شادی و انگیزه بیشتری داشته باشیم. برخی از راه هایی که می توانیم از تعادل کار و زندگی سالم اطمینان حاصل کنیم عبارتند از:

وقفه های تشویقی: ایجاد وقفه های کوتاه در طول روز کاری به کارمندان اجازه استراحت روحی و جسمی می دهد. احساس شادابی می تواند تا حد زیادی شانس فرسودگی شغلی را کاهش دهد و منجر به رضایت و انگیزه بیشتر شود.

برنامه ریزی منعطف: به کارمندان اجازه دهیم که برای قرار ملاقات های معمول مثل ویزیت بزشک، اورژانس های لحظه آخری و روزهای خودمراقبتی مرخصی بگیرند.

ارائه گزینه کار از خانه: کارمندانی که امکان کار از راه دور را دارند حتی فقط برای یک یا دو روز در هفته، ممکن است نسبت به تعادل بین کار و زندگی خود احساس بهتری داشته باشند. کار از خانه زمان رفت و آمد را حذف می کند و اجازه می دهد در شرایطی کار کنیم که بهره وری بالایی داریم.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع دورکاری

کارکنان در محل کار

5- یک محیط کاری مثبت ایجاد کنیم

 یک محیط کاری پر از از شور و شوق، برای همکاری و انگیزه یک شرکت حیاتی هستند. زمانی که یک محیط ایده آل برای کارمندان خود ایجاد می کنیم، این کمک می کند که خود را تبدیل به فردی کنیم که بقیه دوست دارند برایش کار کنند.

 علاوه بر شروع هر روز با نگرش خوب، چندین تکنیک وجود دارد که می توانیم برای اطمینان از محیط کاری سالم از آنها استفاده کنیم:

ترویج استقلال: اکثر کارمندان خود قادر به مدیریت برنامه های خود و تکمیل وظایفشان هستند.  وقتی به آن‌ها این آزادی را می‌دهیم که از زمان خود آن طور که صلاح می‌دانند استفاده کنند، احساس شادی و انگیزه بیشتری دارند.

 الهام بخشیدن خلاقیت و نوآوری: توانمندسازی کارکنان برای ایجاد راه حل های نوآورانه اغلب به آنها احساس موفقیت بیشتری نسبت به زمانی که یک فرآیند استاندارد را دنبال می کنند، می دهد.  تشویق به کارآفرینی داخلی در محیط کار مزایای بسیاری دارد که افزایش انگیزه فقط یکی از آنهاست.

 جشن گرفتن موفقیت های حرفه ای و یا مناسبت های شخصی: چه یک کارمند به تازگی یک پروژه دشوار را به پایان رسانده باشد یا اینکه تولدش باشد، در نظر گرفتن این رویدادها تاثیرهای مثبتی در روحیه می گذارد.


6- سیاست ارتباطی آزاد و شفاف را در محیط کار تشویق کنیم

 بدیهی است که نحوه تعامل و پاسخ روزانه ما به اعضای تیم تأثیر مثبت مستقیمی.  ایجاد یک خط ارتباطی باز برای اعضای تیم به منظور بیان آزادانه سؤالات، افکار و نگرانی‌ها، آنها را قادر می‌سازد تا در نقش‌های خود احساس راحتی کنند.  

هم چنبن نشان دهنده این است که ما به نظرات آنها اهمیت می دهیم و روی نظرات آنها سرمایه گذاری می کنیم.


 7- فرصت هایی برای پیشرفت شغلی فراهم کنیم

 کارمندانی که می‌دانند می‌توانند در مسیر شغلی فعلی خود پیشرفت کنند، بیشتر برای شرکت مفید هستند.  اطمینان از اینکه رشد کارکنان و یادگیری مستمر در سازمان اولویت است، می تواند یک فرهنگ کاری خوب ایجاد کند.  ارائه دوره های آموزشی رایگان درحین کار و صدور گواهینامه، راهی عالی برای حفظ انگیزه، هیجان و خوشحالی است.


 8- همکاری تیمی را ترویج دهیم

از آن جایی که کارمندان ۴۰ ساعت در هفته را صرف تعامل با یکدیگر می کنند، احساس کار تیمی و همکاری بین آن ها ضروری است.

چند روش برای ارتقای همکاری تیمی وجود دارد:

 تفریح های گروهی انجام دهیم: این گونه فعالیت‌ها  باعث تنوعی از روال روزمره می‌شود. فعالیت های تفریحی بیرون از شرکت یا دورهمی های شبانههم  می‌توانند به تقویت مهارت‌های ارتباطی و بهبود توانایی‌های حل مسئله کمک کنند.

آموزش مهارت های مدیریت تعارض و درگیری: ارائه آموزش در مورد مدیریت تعارض می تواند به کارکنان کمک کند تا چالش های درون تیم خود را به خوبی حل کند و به همه کمک کند تا راحت تر ارتباط برقرار کنند.

مقاله پیشنهادی: مزایای کار تیمی و نحوه بهبود آن


9- فرصت هایی برای منتور شدن کارکنان در زمینه های مختلف ایجاد کنیم

 فراهم کردن فرصت‌های منتورشیپی می‌تواند انگیزه کارکنان را برای انجام وظایف خود در سطوح بالاتر، افزایش دهد. فرصت‌هایی مانند راهنمایی کردن یک گروه کوچک می‌تواند باعث شود که کارکنان برای تعیین اهداف حرفه ایی تر که آنها را مجبور به کار سخت‌ و ادامه یادگیری و رشد در حرفه‌شان می کند، ترغیب کند.






منبع: indeed.com

9 رویکرد برای ایجاد انگیزه در کارکنان
TimeYab ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
این پست را به اشتراک بگذارید
ورود to leave a comment

خو

توسعه مهارت های کارکنان