آشنایی با انواع جلسات کاری و نحوه برگزاری آن ها
درک کارکردها و مزایای یک جلسه کاری و نحوه اجرای موثر آنها می تواند فواید قابل توجهی برای شرکت ها داشته باشد. با برگزاری جلسات اصولی و موفق می توان شرکت ها و سازمان ها را در جهت استاندارهای جهانی و دستاوردهای موردنظر هدایت کرد. به همین خاطر در این مقاله با انواع جلسات کاری آشنا می شویم و مراحل برگزاری این جلسات را به طور کلی بررسی می کنیم.
یک جلسه کاری چیست؟
انواع جلسات کاری
جلسات تیم سازی :
این نوع جلسات را می توان برای افزایش وفاداری شرکت و روابط کاری بین کارکنان مورد استفاده قرار داد. این نوع جلسات می توانند در یک محیط اداری یا به شکل یک فعالیت بیرونی برگزار شوند.جلسات نوآوری :
جلسات نوآوری به کارکنان این امکان را می دهد تا پیشنهادات خود را در مورد چگونگی بهبود رویه های شرکت بیان کنند، درنتیجه این نوع جلسات به بهبود کارایی شرکت، افزایش حس ارزشمندی در کارکنان و دسترسی به ایده های منحصر به فرد کمک می کنند.
جلسات اشتراک گذاری اطلاعات :
این نوع جلسات کاری جایگزینی برای یادداشتها یا ایمیلهای طولانی شرکت هستند. جلسات اشتراک گذاری اطلاعات به کارفرمایان اجازه می دهد تا کارکنان خود را درمورد سیاست های جدید یا رویدادهای شرکت مطلع کنند و به کارمندان هم اجازه می دهد سوالات خود را بپرسند. این نوع جلسات برای فعالیت های بارش فکری هم مفید هستند.
جلسات به روز رسانی وضعیت :
این نوع جلسات کاری برای پیگیری پیشرفت پروژه های تیمی مفید است. مسئولان هر بخش می توانند پیشرفت اشخاص را بررسی کنند و به هر مشکلی که می تواند کارایی تیم را کاهش دهد، رسیدگی کنند.جلسات تصمیم گیری :
این نوع جلسات کاری معمولا بین مدیران شرکت برگزار می شود. آن ها این جلسات را تشکیل می دهند تا درمورد مشکلات بحث کنند.جلسات حل مشکل :
این جلسات معمولا برای مشکلات فوری یا مداوم در شرکت برگزار می شوند. تشکیل این جلسات به عنوان فرصتی است تا رهبران شرکت به مشکلات رسیدگی کنند و درمورد راه حل های ممکن برای حفظ عملکرد صحیح شرکت بحث کنند.برای مطالعهی بیشتر دربارهی کاربرد تکنولوژی در جلسات:
آداب و اصول حضور در جلسات کاری
نحوه برنامه ریزی جلسه کاری
دلیل برگزاری جلسه را مشخص کنیم
برای مشارکت دادن اعضا در انتخاب زمان جلسه و نطرسنجی از آن ها می توانیم از اپلیکیشن تایم یاب استفاده کنیم که به همین منظور طراحی شده است. با تایم یاب می توانیم نظر افراد را در خصوص زمان جلسه باچند کلیک دریافت کنیم و به راحتی بهترین زمان جلسه را که مورد توافق اکثریت اعضا باشد انتخاب نماییم. تایم یاب نظرسنجی زمان جلسه، هماهنگی ها و ارسال دعوتنامه ها را با چند کلیک برای ما انجام می دهد.
وسایل لازم را آماده کنیم
دستورجلسه بنویسیم
نکات اصلی که می خواهیم در طول جلسه پوشش دهیم را یادداشت کنیم و دستور کار را با کمک همدیگر چند روز قبل از جلسه آماده کنیم. این به همه ما کمک می کند تا از نظر ذهنی برای مطالبی که در مورد آن ها صحبت خواهد شد آماده باشیم. هم چنین با ارسال دستورجلسه برای دعوت شدگان کمک میکنیم تا آن ها با آمادگی بیشتری درجلسه حاضر شوند و مشارکت بیشتری در جلسه داشته باشند.
نحوه برگزاری جلسه کاری
سلام و مقدمه
یک نفر را به عنوان نکته بردار مشخص کنیم
دستور جلسه را مرور کنیم
ارائه ها را کامل انجام دهیم
زمانی را به سوالات و ایده های شرکت کنندگان اختصاص دهیم
چگونه یک جلسه کاری را به پایان برسانیم
از شرکت کنندگان تشکر کنیم
صحبت را با توضیح درباره اقدامات آینده تمام کنیم
از نکته بردار جلسه بخواهیم تا صورت جلسه را تایپ و ارسال کند
پیگیری کنیم
با توجه به اهمیت برگزاری جلسات موثر در موفقیت های سازمانی و آسیب هایی که جلسات ناکارآمد به بازده، زمان و هزینه سازمان ها و شرکت کنندگان در جلسه می رسانند، لازم است اصول برگزاری جلسات موثر را به خوبی فرا بگیریم و جلسات کاری خود را طبق استانداردها و اصول مدیریتی برگزار کنیم تا از مزایای این نوع جلسات بهره مند شویم.
منبع :